Kontakt os

Sharps digitale skærme hjælper butikkerne i bybilledet i konkurrencen med netbutikkerne

Med lanceringen af Sharp PN-M- og PN-B- serien af digitale skærme kigger Birgit Jackson, salgsdirektør hos Sharp for visuelle løsninger på, hvordan Sharp hjælper detailforretningerne med at give kunderne en bedre indkøbsoplevelse. 

Det har i mange år været forudset, at netbutikkerne ville slå butikkerne på hovedgaden ihjel. Selvom det er sandt, at mange fysiske butikker har lidt tab, ser det nu ikke helt sort ud.

Hovedgaden betragtes i højere og højere grad som et sted, hvor man samles i fritiden, og hvor man får oplevelser, der ikke er mulige, når man køber på nettet. Butikkerne er ved at gå fra, at konkurrere med nettet til at samarbejde med det, og tilbyde kunderne en ny måde at shoppe på.

De butikker, der får størst udbytte af denne omvæltning, er dem, der forstår, at nettet har visse begrænsninger - for eksempel vil kunderne gerne kunne tage og føle på eller prøve tingene, før de køber dem - og tilbyder oplevelser, der kombinerer det bedste fra fysiske butikker og netbutikker. 

Digital skiltning på hovedgaden

For at butikkerne kan overleve er de nødt til at have noget, der tiltrækker kunderne, der giver dem lyst til at gå ind i butikken og får dem til at nyde oplevelsen, mens de er derinde. En integreret del af denne nye indkøbsoplevelse er digital skiltning i alle former - fra enkel skiltning til interaktive skærme. Folk vil gerne have nye oplevelser, og teknologien kan anvendes til at gøre butikken mere tiltrækkende på en raffineret måde.

Når du kigger ned ad hovedgaden, vil du se adskillige digitale installationer. Hver af disse er blevet designet for en forretning til et bestemt formål, fra skærme over kasserne, der reklamerer for produkter eller tilbud, til installationer med flere skærme, hvor skærmene er sammensat på nye, interessante måder og viser videoer med varemærkerne.

Regnestykket i detailhandlen 

Hos Sharp er vi overbeviste om, at digital skiltning er en vigtig brik, som butiksindehaverne kan anvende i designet af deres butik for at tiltrække kunderne. Der er masser af muligheder, og butiksindehaverne skal tage højde for deres overordnede mål for at bruge dem så effektivt som muligt.

Butiksindehaverne skal kigge på rummet og finde ud af, hvor skærmene vil have den bedste virkning - ønsker de en interaktiv skærm ved indgangen, så kunderne kan finde en bestemt vare meget hurtigt, eller ønsker de at lokke dem ind ved hjælp af en interessant skærm?

Hvis butikken har omfattende internethandel og ønsker at genskabe dette i butikken, kan interaktive, digitale skærme spille en vigtig rolle. Dette er for eksempel muligt ved at anvende vores BIG PAD skærme til at skabe en online-surfeoplevelse svarende til den oplevelse, man får på en bærbar PC, tablet eller touch skærmen på en smartphone. Det drejer sig om en øjeblikkelig indkøbsoplevelse, der byder på de detaljerede oplysninger, der er tilgængelige på nettet, i den fysiske butik.

Vi oplever oftere og oftere, at det ikke længere er så vigtigt, at kunderne køber tingene i butikken. Butikken skal først og fremmest byde på en brugeroplevelse, idet kunderne har mulighed for at røre ved og føle på produkterne, og så bestiller de dem bagefter på nettet.

I dette tilfælde fungerer butikken som et redskab til at gøre kunderne bevidste om produktet og fremme kundeloyaliteten. Til dette formål er det vigtigt at give den helt rigtige brugeroplevelse, så kunderne føler sig tilpas og får lyst til at opholde sig længere tid i butikken.

Der er brug for et udvalg af forskellige skærme, fra interaktive skærme til videovægge, og helst placeret i en usædvanlig konfiguration. Derfor har Sharp udviklet en bred vifte af skærme, der alle giver butikkerne mulighed for at vise produkterne på unikke måder og informere kunderne. Nogle enkle eksempler er at anvende hældende skærme i hjørnerne af butikken for at skabe interesse eller at dække en del af loftet, gulvet eller forretningen helt med skærme for at skabe en bestemt stemning.

Vores nyeste PN-M- og PN-B-skærme er ideelle til detailhandel. De kan hældes op til 90 grader, hvilket giver en mere fleksibel installation og større frihed med henblik på mulige installationssteder.

Det er ikke kun den fleksible installation, der er attraktiv ved PN-M-serien, for skærmen er også fleksibel, hvad angår indholdet, idet den er integreret med SoC (System on Chip) for at gøre den til en smart-skærm i stand til at styre indhold ved hjælp af særlige applikationer.

Digitale oplevelser  

Bilforhandlernes showrooms er et godt eksempel på, hvordan digitale skærme kan forbedre indkøbsoplevelsen. Mens standardmodellen ofte befinder sig i showroomet, kan meget af tilbehøret, såsom valgmulighederne for hjul, farve og den indvendige beklædning, blive vist digitalt i stedet for at have alle eksemplerne i selve showroomet.

Digitale skærme giver detailhandlerne mulighed for at tilbyde et stort udvalg af produkter uden at have ret mange varer på lager i selve butikken. Ved at vise kunderne billeder, der er så virkelighedstro som muligt og af bedre kvalitet end på deres eget udstyr, f.eks. ved hjælp af 4K skærme, kan kunderne opleve varerne og let bestille dem.

Det er netop det, som detailhandlen er på udkig efter: en digital oplevelse, der er meget tæt på virkeligheden, og som producent er det vores opgave at levere skærme, der byder på fleksibel installation, højere opløsning og enkle tilslutningsmuligheder. 

Inspiration og messer og udstillinger 

Til begivenheder, messer og udstillinger har detailhandlerne optimale muligheder for, at få inspiration til at holde deres butikker opdateret og tale om deres behov med producenter og udbydere af løsninger.

Detailhandlen er ved at ændre sig, og selvom hovedgaden ikke længere ser ud eller føles som det samme sted som før i tiden, er der ikke noget negativt ved det. Teknologien hjælper detailhandlen med at opfylde en ny kundegenerations behov ved, at give dem oplevelser og muligheder i deres fritid, som vi kun kunne drømme om tidligere. 

Hvis du ønsker at vide mere om, hvordan Sharps digitale løsninger kan hjælpe din detailforretning, er du velkommen til at kontakte os. 

 

Kontakt

HERMAN LUNDQUIST
Nordic Marketing Director
herman.lundquist@sharp.eu

Social